A vendéglátásban már 2018 óta 5%-os áfakulcsot alkalmazunk, a szolgáltatás és termékértékesítés közötti határvonal már korábban is gyakori kérdés volt. A NAV legutolsó tájékoztatója pedig további kérdéseket tisztáz.
5%-os áfa a vendéglátásban
A kérdés összetett
Ahhoz, hogy az 5%-os áfát alkalmazni tudjuk, egyszerre több tényezőnek meg kell valósulnia.
Ezek:
- meg kell felelni a statisztikai besorolásra alapozva meghatározott tevékenységi körnek,
- mindenképpen szolgáltatásnyújtásnak kell történnie, valamint
- az adott szolgáltatáshoz kapcsolódó egyéb tevékenységeknél is csak bizonyos termékkör kiszolgálása esetén lehet a kedvezményes adómértéket alkalmazni.
Statisztikai besorolás
A kedvezményes adómérték alkalmazhatóságának kiinduló feltétele, hogy az adóalany által végzett ügylet a TESZOR’15 56.10 Éttermi és mozgó vendéglátás szolgáltatás kategóriába tartozzon.
A KSH szerint ez a szakágazat magában foglalja a fogyasztók kiszolgálását étellel úgy, hogy felszolgálják nekik, mialatt ők ülnek, vagy a fogyasztók kiszolgálják saját magukat a kitett ételekből (svédasztal), vagy elfogyasztják a kész ételt az adott helyiségben, vagy elviszik onnan, vagy akár kiszállíttatják. Idetartozik még az ételek elkészítése és felszolgálása azonnali közvetlen fogyasztásra motoros vagy nem motoros járműből, vagy élelmiszer-szállító kocsiból.
Ebbe a szakágazatba tartozó szolgáltatás helye:
- az étterem,
- az önkiszolgáló étterem,
- a gyorsétterem,
- a pizzaszállító,
- az előre elkészített és csomagolt ételek elfogyasztására alkalmas étkezőhely,
- a fagylaltoskocsi,
- a mozgó élelmiszer-szállító,
- az ételkészítő piaci bódé,
- a közlekedési eszközben működő étterem, bár, ha elkülönült egységként üzemel.
További cikkek
Garázs bérbeadása
A lakások bérbeadásával ellentétben itt kötelező az adószám, a számla, és 2021. évtől az adatszolgáltatás is. Mivel itt olyan adózói kör is jelen van, akinek ügyfélkapuja sincs, ezért felmerül a kérdés, hogy lehetne kézi nyugtaadással megoldani ezt a problémát.
ÉrdekelLeltárhiány kezelése az áfában
A leltárhiányt általános forgalmi adóbeli kezelése visszatérő kérdéskör. Számít-e az a körülmény, hogy a dolgozó megtéríti a leltárhiányt vagy sem? Kell-e számlázni?
Érdekel