Követelések év végi értékelésének főbb szabályai, gyakorlati kérdései – 1. rész

Egri-Retezi Katalin Egri-Retezi Katalin| 2024. szeptember |Előfizetői cikk |#adó#számvitel#tao

A gazdasági társaságok működése során különböző esetekben (éves beszámoló, átalakulás, végelszámolás stb.) kerülhet sor könyvviteli zárlatra, beszámoló összeállítására. Ennek egyik fontos szabályozási kérdése a követelések év végi értékelése, adózási összefüggései. Könyvelők részéről gyakori problémaként merül fel, hogy mikor és milyen összegű hitelezési veszteséget kell elszámolni, illetve ebből mennyi adóalaphatás érvényesül a társaságiadó-bevallásokban. Ehhez próbálunk segítséget nyújtani a következő cikksorozatunkkal.

A követelések értékeléséhez kapcsolódó fontosabb jogszabályok

Követelések a Számviteli törvényben

A Számviteli törvény szerint követelésként a mérlegben azon pénzértékben kifejezett fizetési igényeket lehet kimutatni, amelyek

  • szerződésekből jogszerűen eredőek,
  • a vállalkozó által már teljesítettek,
  • a másik fél által elfogadott teljesítésekhez kapcsolódnak, ideértve
  • a vásárolt követeléseket, a térítés nélkül és egyéb címen átvett követeléseket.

A fenti követelmények érvényesítése során kiemelt feladat a zárás során ellenőrizni, egyeztetni az adósokkal a követelések értékét, azok érvényesíthetőségét.

Gyakori kérdés a Számviteli törvény árbevétel elszámolására vonatkozó – 72. § (2.a) – előíráshoz kapcsolódóan, hogy árbevételt csak a szerződésben meghatározott feltételek szerinti teljesítés alapján, a vevő által elismert, elfogadott számlában rögzített – általános forgalmi adót nem tartalmazó – összegben szabad elszámolni.

Ugyanakkor előfordulhat, hogy az adós a kiállított számlát vitatja, a teljesítést nem fogadta el, így a hitelezőnél annak összegét követelésként és árbevételként nem lehet kimutatni, az el nem ismert követelésre értékvesztés elszámolása sem értelmezhető. Az el nem ismert teljesítésről szóló számlát érvényteleníteni szükséges, tehát a könyvekből ki kell vezetni annak értékét.

Amennyiben a követelés értéke peresítésre kerül, úgy a Számviteli törvény 29. § (8) szerint a bíróság által az üzleti év mérlegfordulónapjáig jogerősen megítélt követeléseket az egyéb követelések között kell kimutatni és árbevételként elszámolni (függetlenül attól, hogy bizonyosak vagyunk az adós fizetésképtelenségéről). Vizsgálni kell tehát, hogy a követelésre értékvesztés elszámolása indokolt-e, vagy szükséges-e elengedett követelésként kivezetni a könyvekből, illetve annak összege minősíthető-e behajthatatlannak.

Behajthajatlan követelés, elengedett követelés számviteli szabályai

A Számviteli törvény szerint a mérlegben behajthatatlan követelést nem lehet kimutatni, ha az adós minősítése alapján megállapítható, hogy a követelés az érintett cégnél bizonyosan nem fog realizálódni. Ez azt jelenti, hogy a várhatóan nem érvényesíthető részt hitelezési veszteségként kötelező elszámolni, viszont csak akkor érvényesíthető annak összege behajthatatlan követelésként a társasági adóban, ha a behajthatatlanság ténye és mértéke, a kintlévőség behajtására tett intézkedések dokumentumokkal alátámasztva igazolhatóak.

A Számviteli törvény 3. § (4) 10. tartalmazza a részletes felsorolást a behajthatatlan követelés minősítésére:Előfizetői tartalom! A bejegyzés további része csak Irányadó Magazin előfizetők számára érhető el. A teljes tartalom megtekintéséhez jelentkezz be!Bejelentkezés az oldalraMég nincs előfizetésem

További cikkek

adóáfaszochoTbjtermékdíj
2023. október |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna

Az egyéni vállalkozó szünetelése esetén megszűnik a soron kívüli bevallás kötelezettsége. Az átalányadózók negyedéves bevallási kötelezettsége eddig is rengeteg problémát okozott, vajon hogyan hat erre ez a módosítás?

Érdekel
adó
2020. január |Alexa |Előfizetői cikk

Közeledik az szja-bevallások határideje. Az ingatlan-bérbeadások esetén sok döntést most kell meghozni, a bevallás benyújtásakor. A 2018. évtől hatályos szabályozás szerint közös tulajdonú ingatlan bérbeadása esetén bármely tulajdonos nevére szóló rezsiszámla költségelhető. De hogyan kezeljük, ha csak egy tulajdonos ad bérbe? Aztán meg itt van a 2019-es módosítás: a rezsit bizonyos esetekben nem kell betenni az elszámolásba. De mikor? És tényleg jobb így?

Érdekel