A pénzforgalmi áfa szabályát a megjelenésekor az új „áfacsodának” tekintették. Talán nem lett olyan átütő ereje, mint ahogyan a jogalkotók gondolták. Arra jó, ha valakinek az a problémája, hogy miért kell áfát fizetni, ha még a pénzét sem kapta meg, akkor lehet válaszolni: miért nem választottál pénzforgalmi áfát? A témával kapcsolatban két érdekes eset.
Pénzügyi teljesítés a pénzforgalmi áfában
Folyamatos szolgáltatás
Azt tudjuk, hogy a folyamatos szolgáltatások esetében az áfa teljesítési időpontja a fizetési határidővel egyező. Sokszor ez a számla keltét követő hónapra esik, és az áfalevonási jogunkat is csak a következő hónapban tudjuk gyakorolni, hiába fizetjük ki a számlát korábban.
A pénzforgalmi áfát választók esetében az elsődleges szabály a pénzügyi teljesítés, így az ő esetükben hiába a következő hónapra esne az áfa, ha a pénzügyi teljesítés megtörténik, akkor azzal egy időben akár a fizetendő, akár a levonható oldalon állunk, belép az áfa.
Persze a fizetendő oldalon kisebb a hibalehetőség, hiszen ha mi választottuk ezt a lehetőséget, akkor fel vagyunk készülve a kezelésére. A levonható oldalon már több hibalehetőséget rejt a dolog.
Garanciális visszatartás
A garanciális visszatartás kérdéskörnél a részletekben történt megfizetés szabályát kell elővenni.
Ha az ellenérték jóváírása, kézhezvétele, megfizetése részletekben történik,
- a fizetendő adót a részlet jóváírásakor, kézhezvételekor, legalább a megfizetett részlet erejéig kell megállapítani,
- a levonási jog a megfizetett részlet erejéig gyakorolható.
Fura szó az az „erejéig”, de nem kell túlmagyarázni. Ha egy számlából kizárólag annak áfatartalmát fizetik ki, akkor az a bruttó összegnek bő 21%-a, azaz az áfa összegének 21%-a lesz a levonható adó a befogadói oldalon.
A fizetendő adó oldalán van azonban egy érdekesség: „legalább a megfizetett részlet” kifejezése.
Ha részletfizetés van, akkor a számlakibocsátó dönthet úgy, hogy a számla teljes áfatartalmát bevallja, hiszen ezzel nem károsítja az államot. De ő hiába fizeti be az áfát, és még egy nyilatkozatot is ad róla, az sem megoldás arra, hogy a számlabefogadó is éljen a teljes levonási joggal. Neki marad az arányosítás.
A garanciális visszatartásnál megfizetésre kerül a számla 80-90-95%-a, tehát bőven az áfa összegén túl mégsem vonható le a teljes áfatartalom.
Lássuk, hogy itt nem mi választottuk ezt az adómegállapítási formát, hanem a partnerünk, aki felénk a számlát kiállította. Ha ezt nem fizetjük meg teljes egészében, akkor nem vonhatjuk le az áfát teljes egészében.
Ez azért lesz rettenetesen problémás, mert a visszatartás sokszor évekig nyitott tétel a könyvelésben, és így annak áfáját is sok-sok éven keresztül kell a nyilvántartásban vinni magunkkal.
A számlakibocsátó pedig választhatja a nyilvántartás helyett a teljes áfa befizetését. Így neki ezzel már nem lesz tovább problémája.
További cikkek
Számlázás és ami mögötte van
A számlákról történő azonnali adatszolgáltatás bevezetése már évekkel ezelőtt megtörtént, és szinte minden vállalkozásnál már automatikusan a háttérben zajlanak az események. A gyakorlatból azonban jól tudjuk, hogy az adatszolgáltatás nem mindig pontos. A felhasználói oldalról jól látszik, hogy van, akik a mai napig sem úgy teljesítik az adatszolgáltatást, ahogy a jogszabály előírja. A cikk apropóját – egy kis ismétlésen túl – az adja, hogy kb. 1800 cég kapott a NAV-tól levelet, hogy korábban volt téves adatszolgáltatása. Az adatok felhasználásának igénye pedig egyre több oldalról egyre nagyobb.
Érdekel5%-os áfa a vendéglátásban
A vendéglátásban már 2018 óta 5%-os áfakulcsot alkalmazunk, a szolgáltatás és termékértékesítés közötti határvonal már korábban is gyakori kérdés volt. A NAV legutolsó tájékoztatója pedig további kérdéseket tisztáz.
Érdekel