Platformok adatszolgáltatási kötelezettsége

Figyelem! Ez a tartalom már több mint 90 napos. A benne közölt információk nem feltétlenül felelnek meg az éppen aktuális szabályozásnak.

Avagy az internetes értékesítők szolgáltatása adózásának figyelése. A 2024. január 31-i határidőre teljesített (teljesítendő) új kötelezettséget járjuk körbe, elsősorban abból a szempontból, hogy egyáltalán, ki minősül platformnak, és nagyjából milyen adatkört kell lejelenteni.

A módosítás oka

A platformok adatszolgáltatási kötelezettsége egy EU-s előíráson alapszik. Már hosszú ideje rágódás tárgya, hogy a közösségi felületen értékesítőket adózási szempontból hogyan lehetne erősebb kontroll alatt tartani. A határokon átnyúló ügyletek, a magánszemélyek közötti nemzetközi tranzakciók adatszolgáltatás formájában nem landolnak az adóhatóságnál, így nagyobbrészt az eladó becsületességén múlik az adókötelezettség teljesítése.

Ennek a körnek a „bekerítése” két oldalról is megindult:

  • Az értékesítésre használt felület (platform) is jelenteni fog az értékesítőkről.
  • A bankok is jelenteni fognak azon ügyfeleikről, akik meghatározott mennyiség felett fogadnak külföldről érkező pénzeket.

Platformok adatszolgáltatási kötelezettsége

A 2023. évi XXXVII. törvény (Aktv.) nagyon részletesen leírja, hogyan kell az adatszolgáltatást teljesíteni, és magát a platform fogalmát is itt találjuk.

Platformnak minősül minden, a felhasználók számára hozzáférhető szoftver (honlapok és azok részei is) és alkalmazás (beleértve a mobilalkalmazásokat), amely lehetővé teszi az értékesítők számára a többi felhasználóval történő kapcsolatfelvételt valamely érintett tevékenység közvetlen vagy közvetett, a felhasználók számára történő elvégzése céljából. Idetartozik az érintett tevékenység ellenértékének beszedésére és kifizetésére irányuló bármilyen megoldás is.

A platform kifejezés nem foglalja magában azt a szoftvert, amely az érintett tevékenységben történő bármilyen további közreműködés nélkül kizárólag az alábbi tevékenységek valamelyikét teszi lehetővé:

a) az érintett tevékenységgel kapcsolatos kifizetések kezelése (pl. Simple Pay),

b) az érintett tevékenység felhasználók általi megjelenítése vagy hirdetése (pl. csak reklámfelület bérlése),

c) a felhasználók valamely platformra történő átirányítása vagy áthelyezése (pl. csak egy link van, ami átirányít).

Előfizetői tartalom! A bejegyzés további része csak Irányadó Magazin előfizetők számára érhető el. A teljes tartalom megtekintéséhez jelentkezz be!Bejelentkezés az oldalraMég nincs előfizetésem

További cikkek

adatszolgáltatás
2024. április |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna

Az automata berendezések üzemeltetéséhez kapcsolódóan 2024. évtől a meglévő bejelentéseken felül (AUTOMATA, AVTOMATA, AFEKOD stb.) egy újabb bejelentési kötelezettséget ír elő a szabályozás.

Érdekel
adatszolgáltatásáfa
2024. május |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna

A számlákról történő azonnali adatszolgáltatás bevezetése már évekkel ezelőtt megtörtént, és szinte minden vállalkozásnál már automatikusan a háttérben zajlanak az események. A gyakorlatból azonban jól tudjuk, hogy az adatszolgáltatás nem mindig pontos. A felhasználói oldalról jól látszik, hogy van, akik a mai napig sem úgy teljesítik az adatszolgáltatást, ahogy a jogszabály előírja. A cikk apropóját – egy kis ismétlésen túl – az adja, hogy kb. 1800 cég kapott a NAV-tól levelet, hogy korábban volt téves adatszolgáltatása. Az adatok felhasználásának igénye pedig egyre több oldalról egyre nagyobb.

Érdekel